Сенсорні ігри з цими природними матеріалами не тільки приносять дітям задоволення, а й розвивають, знайомлять з навколишнім світом, позитивно впливають на психіку, знімають напругу, гасять негативні емоції, тренують терпіння.
Щоб дорогоцінний літній час не пройшов задарма, ми підготували для вас невелику добірку активностей з піском і водою, які допоможуть провести час весело і з користю.
Рекомендації для батьків:
встановіть довірливі стосунки з дитиною;
включіть себе в гру (“гра з самим собою”, прояв емоцій, привернення уваги до піску яскравими іграшками, потішками, які зроблять гру яскравішою і веселішою тощо).
не пригнічуйте ініціативу дитини.
Ігри з водою:
Гра “Кораблики”.
Потрібна широка ємність з водою. Ви можете разом з дитиною зробити кораблик зі шкаралупи від горіхів, шматочків пінопласту, травинки, з паперу, можна взяти пір’я. Дитині пропонується запустити свій кораблик і дути на нього, щоб він плив як по морю, заодно попрацюєте над диханням. Можна в процесі гри дути і робити вир руками.
Можна зробити річку з фольги: з фольги робимо доріжку з бортиками, підключаємо шланг з водою і пускаємо човники.
Гра “Плаває або тоне”.
Візьміть таз з водою і предмети різної “плавучості” (пір ‘я, ґудзики, шматочки тканини, камінці тощо). Опускайте їх у воду один за одним і спостерігайте, як вони будуть поводитися у воді – що залишиться на поверхні, а що піде на дно. Поясніть дитині чому одні предмети тонуть, а інші залишаються на поверхні.
Гра “Кульки у воді”.
Одну ємність наповніть водою і покладіть у неї тенісні кульки. За допомогою ситечка виловлюйте кульки і складайте їх у суху ємність.
Гра з губкою.
Для цієї гри знадобляться дві ємності і поролонова губка. Покажіть дитині, як за допомогою губки можна переносити воду з однієї ємності в іншу. Запропонуйте дитині зробити це самостійно. Інший варіант: використовуйте замість губки дерев’яну ложку.
Гра “Дощик”.
Візьміть кілька іграшок, наберіть води в маленьку лійку і запропонуйте дитині полити іграшки, уявити, що пішов дощик. Після того як дощик закінчиться, дайте дитині маленький рушник і запропонуйте витерти іграшки.
Гра з повітряними кулями.
Наповніть повітряні кульки водою, повісьте їх на дереві або на мотузці і використовуйте їх як піньяту.
Робимо в контейнері “міні підводний світ”.
Пластиковий контейнер (або великий таз) наповніть водою, підфарбуйте його харчовим барвником у блакитний колір, запустіть туди пластикові або гумові іграшки, рослини, камінчики. Можна пускати кораблики, підкорювати океани і придумувати різні сюжетні ігри;
Гра з кольоровим льодом.
Зробіть кольоровий лід, покладіть його в контейнер з водою. Можна спостерігати, як він тане або виловлювати його ситечком;
Гра “Чарівні розмальовки”.
Для цієї гри знадобляться – серветка паперова або рушник, фломастери та ємність з водою. Паперову серветку складаємо у форму листівки. Всередині листівки малюємо малюнок. Закриваємо листівку і занурюємо в воду.
Малюємо за допомогою пульверизатора:
Пульверизатори наповніть фарбою (розведений водою харчовий барвник або гуаш), прикріпите кілька листів ватману і дайте волю дитячій фантазії.
Ігри з піском:
“Граємо разом”.
Навчіть дитину торкатися пісок руками; копатися в піску совком, лопаткою;
вставляти в пісок палички, гілочки, листики, камінці; топтати і розкидати пісок, ліпити паски з мокрого піску, використовуючи різні формочки;
Гра “Я печу, печу”.
Дитина разом з батьками “випікає” з піску різноманітні вироби (булочки, пиріжки, тортики). Для цього використовуєте різноманітні формочки, насипаючи в них пісок, утрамбовуючи їх рукою або совочком. Пиріжки можна “випікати” і руками, перекладаючи мокрий пісок з однієї долоньки в іншу (якщо дія недоступна дитині, то виконуєте її при спільно). Потім дитина “пригощає” пиріжками маму, тата, ляльок).
Гра “Парканчики”.
Дитина руками (за показом або при спільних діях) ліпить парканчики по колу. За таким парканом можна заховати тварин, ляльок, машинки, тощо.
Гра “Чарівні відбитки на піску”.
Дорослі і дитина залишають відбитки своїх рук і ніг на мокрому піску, а потім домальовують їх або доповнюють камінчиками, щоб вийшли веселі мордочки, рибки, пташки, морських тварин, тощо) малювати паличкою, пальцем різні фігури, букви, цифри; насипати купки; будувати печери;
Гра “Хованки для мишки”.
Дитина разом з дорослим копає невеликі ямки – норки руками або совочком. Потім, як приклад, мама бере іграшкову мишку в руки, імітуючи її писк. Потім її “мишка ” пробирається в кожну норку і хвалить дитину за те, що вона зробила для неї чудові будиночки. Будиночки можна робити і для інших іграшок – зайчиків, лисенят, ведмежат тощо) залишати сліди на мокрому піску;
Гра “Топчемо доріжки”.
Мама разом з дитиною крокують по піску, залишаючи сліди, при цьому можна використовувати слова такої потішки: “Великі ноги йшли дорогою: То-о-п, то-о-п, то-о-п. Маленькі ніжки бігли по доріжці: Топ-топ-топ! Топ! Топ-топ-топ! Топ! ” Дорослий і дитина можуть змінювати цю гру, зображуючи того, хто може залишати великі і маленькі сліди. Великі сліди залишає клишоногий ведмідь. Маленькі сліди залишить після себе маленька білочка) заривати предмети;
Гра “Вгадай на дотик”
Попросіть дитину закрити очі, а ви в цей час ховаєте в пісок іграшку. Завдання дитини знайти в піску іграшку і відгадати на дотик, що це. Якщо дитина не називає іграшку. Вимовляйте самі: “Ура, ти знайшов ведмедика (зайчика)” закопувати руку; будувати місто тощо.
Гра “Малювання піском”.
Малювання піском (пісочна анімація) останнім часом стало надзвичайно популярним. Таке заняття знімає стрес, дозволяє розслабиться як дорослій так і дитині, сприяє формуванню позитивних емоцій. Малювання відбувається безпосередньо пальцями по піску, що сприяє розвитку сенсорних відчуттів, розслабляє і гармонізує, а так само сприяє розвитку двох півкуль (оскільки малювання відбувається двома руками).
Гра “Піщаний конус”.
Візьміть руки дитини в свою руку. Вільною рукою випускайте пісок з горсті, щоб він падав у долоньки дитини. Поступово в місці падіння піску утворюється конус, що росте у висоту і займає все більшу площу в підставі. Якщо довго сипати пісок на поверхню конуса то в одному, то в іншому місці, виникають “спливи”, рухи піску, схожі на течію води. Дитину приваблює рух піску. Розповідайте дитині під час проведення дії – “Пісочок сиплеться, пісочок розсипається”.
Шановні батьки, організовуючи гру, пам’ятайте!
Спроби відразу встановити контакт або нав’язати певні види діяльності без урахування доступного вашій дитині рівня комунікації (спілкування) можуть створити атмосферу нерозуміння. Тому спочатку не повинно бути ніяких мовленнєвих інструкцій, дитині надається повна свобода. Далі активне включення дорослого в діяльність, що дає дитині зрозуміти переваги спільної роботи з дорослим.