Формуємо безпечне інклюзивне середовище разом!
Діти з ООП отримують корекційну, дефектологічну, психологічну підтримку у вигляді спеціалізованих розвивальних занять із фахівцями. Тому гра для них – особливо важлива, адже вони можуть розкриватися самостійно, без заданого дорослими напрямку. Варто лише підібрати гру, яка буде дитині цікава, доступна, дасть змогу збалансувати вербальне та невербальне спілкування.
КОЛИ І В ЯКІ ІГРИ ГРАТИ
Малюки (до 3 років)
В іграх дітей цієї вікової категорії зазвичай немає чітко визначених правил, вони не мають передбаченого завершення, а спрямовані на сенсорні відчуття й отримання позитивних емоцій:
проста взаємодія, коли певна дія призводить одразу до результату: гра в “ку-ку”, хованки;активності: кидати чи ловити м’яч, бити по ньому ногою, доганялки, стрибання на подушках;прості ігри, що показують взаємодію причини та наслідків: з простими музичними інструментами чи іграшками, молоточками і цвяшками, лабіринтами для кульок;елементарні сюжетні ігри: побудувати башту, нагодувати чи вкласти спати іграшку, покатати її на машинці чи у візочку.У цьому контексті ми говоримо про малюків, тому що діти з ООП та складними порушеннями часто проявляють зацікавленість до таких ігор і в більш старшому віці. І ми маємо розуміти, що вони в такому разі не пройшли етап дорослішання і, відповідно, треба допомогти їм перейти на наступний етап.
Дошкільнята (3–6 років)
Ці діти проявляють цікавість до складніших сюжетних ігор – зоопарк, лікарня, дитячий садочок. Часто відтворюють сюжети улюблених мультфільмів.
У цьому віці корисно використовувати дидактичні й настільні ігри з простими правилами – такі, де потрібно щось складати за зразком, будувати чи збирати за заданою характеристикою. Ігри з картками та різноманітні “бродилки” з кубиками та фішками також будуть цікавими цій віковій категорії.
Щодо активних ігор, то вони також ускладнюються. Діти здатні дотримуватися правил – футбол, класики, смуга перешкод, командні розваги. Але й сенсорні ігри з різними матеріалами лишаються актуальними – з водою, піском, тістом, глиною тощо.
Розвиток дрібної моторики та сенсорна інтеграція є важливими аспектами розвитку дітей з особливими освітніми потребами (ООП) у дошкільному віці.
Рекомендації щодо розвитку дрібної моторики:
1. Ігри з конструктором: Використовуйте різноманітні конструктори (наприклад, LEGO, магнітні будівельники), які допоможуть дітям розвивати координацію рук і пальців.
2. Малювання та ліплення: Заохочуйте дітей малювати, розфарбовувати, ліпити з пластиліну або глини. Ці види діяльності сприяють розвитку м’язів рук і пальців.
3. Сенсорні коробки: Створіть сенсорні коробки з різними матеріалами (пісок, рис, боби), де діти можуть грати, пересипаючи та маніпулюючи предметами.
4. Пазли та ігри на складання: Використовуйте пазли, які потребують точності в русі, а також настільні ігри, що включають маніпуляції з фішками.
5. Виконання простих побутових завдань: Заохочуйте дітей допомагати в домашніх справах (наприклад, застібати ґудзики, зав’язувати шнурки), що розвиває їхні моторні навички.
Рекомендації розвитку сенсорної інтеграції:
1. Сенсорні ігри: Використовуйте ігри, які включають різні тактильні відчуття, наприклад, гра з водою, піском або гелем. Це допомагає дітям освоювати різні сенсорні переживання.
2. Рухливі ігри: Включайте в заняття рухливі ігри (бігання, стрибки, лазіння), які допомагають дітям розвивати свою координацію та баланс.
3. Використання текстурованих матеріалів: Дайте дітям можливість доторкатися до різних текстур (м’яких, шорстких, гладеньких) через іграшки або матеріали для творчості.
4. Музика та ритм: Залучайте дітей до музичних занять, де вони можуть грати на простих музичних інструментах, танцювати та рухатися під музику.
5. Заняття з дихальними вправами: Включайте дихальні вправи та релаксаційні техніки, які допоможуть дітям заспокоїтися та зосередитися.
• Індивідуальний підхід: Кожна дитина є унікальною. Важливо враховувати індивідуальні потреби та можливості кожного малюка.
• Позитивне підкріплення: Заохочуйте дітей за їхні досягнення, навіть якщо вони невеликі. Позитивне підкріплення стимулює бажання продовжувати навчатися.
• Терпіння та підтримка: Будьте терплячими і підтримуйте дитину в процесі навчання. Створення безпечного середовища допоможе знизити тривогу та страх перед невдачами.
Завдяки цим рекомендаціям ви можете створити сприятливе середовище для розвитку дрібної моторики та сенсорної інтеграції у дітей з ООП дошкільного віку.