Розвиток фонематичного слуху
Фонематичний слух – це вміння розрізняти звуки мов- лення, виділяти їх із загального звучання слова.
Уповільнений розвиток фонематичного слуху – явище досить часте. Діти зі слабо розвиненим фонематичним слухом не мо- жуть визначити, з яких звуків складається слово, плутають слова, близькі за звучанням, з однаковим ритмічним малюнком, не можуть виділити початковий і кінцевий звуки слова і т. п. Розвиток фонематичного слуху і правильна звуковимова взаємопов’язані. Якщо дитина погано розрізняє звуки на слух, вона і вимовляти їх починає нечітко. Затримка розвитку фонематичного слуху позначається і на навчанні дитини грамоті, без вміння розрізняти звуки в слові, виділяти і об’єднувати їх не можна оволодіти навичками правильного читання і письма.
Як розвивати фонематичний слух?
- Необхідно звертати увагу дитини на те, що слова складаються з окремих звуків, виховувати вміння слухати і чути.
- Нехай дитина прислухається до звуків, які чує вдома і на вулиці, нехай навчиться розрізняти, що це за звук, від чого він.
- Потрібно навчити дитину визначати, чи є заданий звук у слові («чи є звук «ш» в слові «кішка»), де він знаходиться (на початку, в середині, в кінці слова), виділяти перший і останній звук слова, придумувати слова на заданий звук (слова, що починаються з заданого звуку, і ті, в яких він є) можна запропонувати дитині відібрати картинки на певний звук з ряду інших.
- Корисно потренувати дитину розрізняти на слух склади з парними фонемами (підбираються ряди з двох-трьох складів: па-ба, па-па-ба, ба-па-ба, па-ба-па і т. д., в розрізненні слів, близьких за звучанням: кит-кіт, коза-коса, Оля – Коля, мишка – миска.
- Важливо, щоб дитина могла відрізнити на слух правильно вимовлені звуки і слова від перекручених.
По мірі оволодіння грамотою слуховий аналіз, закріплений в ус- ному мовленні, переноситься на письмо. Своєчасний розвиток фонематичного слуху – запорука правильного мовлення, і успішного шкільного навчання.